Saturday, July 2, 2011

C.E.M.B.U.R.U

Cemburu...
Masalah yg akan dihadapi oleh semua orang. Virus cemburu merebak dan menyerang adrenalin hingga kita berasa sangat sedih, resah, berkecamuk dan gelisah. Perasaan menghimpit dan mengongsi seluruh sistem badan hingga berasa seperti mahu menangis semahu-mahunya. Perasaan cemburu yg hadir membuatkan kita seperti berada di tengah2 lautan luas sbb kita tak nampak apa2 selain laut yg luas di sekeliling kita. Kita jadi hilang punca arah dan tak tahu mana nak tuju. Ke kanan, ke kiri, ke depan atau ke belakang.
Pada aku cemburu bukan hanya untuk pasangan yg bercinta atau berkahwin sahaja tetapi untuk semua. Cemburu pada sahabat, adik beradik, jiran dan sesiapa sahaja. Sifat cemburu akan dirasai sama ada cemburu utk perkara yg positif atau pun cemburu kepada perkara yg negatif.

Perkara positif bila kita cemburu kpd kejayaan seseorang dan kita akan jadikan rasa cemburu kita tu sbg inspirasi utk sama2 berjaya. Tp dalam hidup aku sekarang, memang aku sgt2 cemburu dgn kawan2 yg dah berjawatan tinggi dan mempunyai kehidupan yg bahagia, semestinya amat berbeza dgn kehidupan aku sekarang. Kesan dpd rasa cemburu yg berlebihan ni aku jadi malu utk berhadapan dan bergaul dgn mereka. Aku hindarkan rasa ni dgn kembali jadi positif dgn memberitahu diriku bahawa rezeki aku belum sampai lg utk semua tu dan aku tahu percaturan Allah adalah yg terbaik utkku.

Perkara negatif bila kita cemburu yg berlebihan dan mengakibatkan kesengsaraan terhadap apa yg kita cemburukan dan membawa kemudaratan yg berpanjangan dalam hidup kita. Contoh, kita cemburu dgn kelebihan seseorang tu, dan akibat drpd cemburu tu kita pulaukan orang tu, kita cerita perkara2 yg kurang baik dgn orang lain pasal dia iaitu kita memfitnah dia dan kita lakukan macam2 perkara lagi yg kesannya hanya akan membawa diri kita dalam menambah dosa. Bagi aku, kenapa kita nk cemburu kalau dah orang tu cantik ke, kacak ke, pndai melukis ke, atau apa2 kelebihan lain lah kan, sbb kita pun ada kelebihan jugakwalaupun kita tak nampak sekarang. Percayalah bahawa Allah menjdikan kita masing2 hidup di dunia ni dgn kelebihan masing2..

***kenapa aku bangkitkan tajuk ni? Sbb aku nak motivasikan diri aku yg akhir2 ni aku mmg rasa cemburu. Apa yg aku buat utk hilangkan cemburu ni?

1. Aku hentamlah tulis ape je yg aku marah dan geramkan tu. Lepas tu aku akan rasa lega. Dgn cara tu aku akn cepat lupakan apa yg aku rasa tu...
2. Aku akan menangis sbb aku memang akan terus menangis bila ada sesuatu yg mengusik hatiku. Semulajadi aku akan rasa sendu dan sgt sedih...
3. Aku berusaha berdoa agar aku cepat lupakan perkara tu dan aku letakkan keyakinan yg Allah akan bantu aku, cuma lambat dan cepat je masanya...

Tak semua benda yg kita harapkan akan kita dapatkan? Dan tak semua benda yg kita da dapat tu kita akan puas kan? Aku sentiasa berdoa semoga aku akan menjadi hambaNya yg bersyukur dan bersabar.

No comments:

Aku apa Adanya Aku....❤

Hampir 2 tahun aku menghilangkan diri daripada dunia blogger. Dunia penceritaan perihal kehidupan. Kehidupan seorang insan biasa yang tak...