Friday, June 10, 2011

AsAm PeDaS iKaN pArI


Alamak, picture asam pedas aku dlm kegelapan la. Malas nk edit ataupun ambik gambar lg jd, inilah seadanya. Ni asam pedas buat julung2 kalinya aku masak sebab ketiadaan mimi adikku yg pg BTN. haha...actually bukan aku xnak masak tp malas nk tunjukkan skil pro aku ni, buat jeles mimi je kan..ahaks.... anyway masakan aku yg menepati piawaian kesihatan krn menggunakan kaedah tapisan minyak tumisan....

Bahan-bahan:

8 keping ikan pari sederhana besar
1 labu bawang besar *
3 ulas bawang kecil *
3 ulas bawang putih *
1/2 inci halia *
sedikit kunyit hidup *
(bahan bertanda * dimesin hingga lumat)
1/2 sudu camca halba
7 sudu besar lada mesin
Air asam jawa secukupnya
Garam secukup rasa
Tomato biji

Cara-cara:

1. Tumis bahan yng telah dimesin bersama biji halba hingga naik bau dan pecah minyak
2. Masukkan lada mesin dan goreng hingga pecah minyak sekali lagi
4. Tapis bahan yang ditumis tadi dalam bekas penapis
5. Sementara itu, masukkan ikan pari ke dalam periuk dan perahkan air asam jawa
6. Didihkan dan kemudian masukkan bahan tumisan yang telah ditapis tadi
7. Biarkan hingga mendidih dan perasakan dgn garam
8. Biarkan hingga pekat sedikit kemudian baru masukkan tomato biji yg dibelah 4
9. Sedia dihidang

(jika mahu sedap boleh masukkan daun kesum/ daun limau purut/ bunga kantan mengikut pilihan masing)

No comments:

Aku apa Adanya Aku....❤

Hampir 2 tahun aku menghilangkan diri daripada dunia blogger. Dunia penceritaan perihal kehidupan. Kehidupan seorang insan biasa yang tak...