Tuesday, January 15, 2013

7 TiPs CeGaH DiABeTeS


Assalamualaikum w.b.t

Entri kali ni istimewa sikit daripada biasa sebab entri ini adalah berkaitan dengan tips untuk mencegah penyakit yang sangat berleluasa dikalangan masyarakat kita sekarang ini. Penyakit tidak berjangkit ini merupakan satu penyakit kronik yang mana badan tidak mampu untuk menukarkan makanan kepada tenaga. Dalam cakap mudah ialah, terdapat glukos (gula) dalam air kencing. Ini berlaku sebab gula dalam darah tak dapat nak dicernakan oleh badan untuk jadi tenaga disebabkan oleh kekurangan penghasilan insulin, kurang keberkesanan insulin atau kedua-duanya sekali. Sebab itulah dinamakan kencing manis, gula yang berlebihan akan dikeluarkan bersama air kencing. Gula yang tak dapat dikeluarkan akan jadi semakin banyak dalam darah dan menyebabkan kita semakin berisiko untuk mendapat pelbagai penyakit lain yang berangkai-rangkai seperti penyakit jantung, buah pinggang dan lain-lain.
Nak tahu dengan lebih mendalam apa itu kencing manis bolehlah klik sini. Sila baca dan fahamkan sebab semakin ramai warga Malaysia sekarang ni tak kira usia sama ada dewasa, remaja malah kanak-kanak pun ramai yang berisiko terhadap penyakit ini.

Banyak jugalah keratan yang aku kumpul dan baru sekarang aku dapat "post" dalam blog ni. Sebenarnya sejak dari bangku sekolah lagi aku akan ambil keratan untuk penulisan BM dlu jadi sehingga sekarang terbiasa lagi dengan "habit" ini..Tips ni aku petik daripada Berita Harian edisi 13 Disember 2012.

7 Tips Mencegah Penyakit Kencing Manis

  1. Pantau Body Mass Index (BMI) anda secara berkala.
Aku sarankan buat satu Diari Kesihatan / Diari Diet di mana korang boleh catatkan berat korang setiap bulan dalam diari tu supaya kita dapat lihat "progress" berat badan kita untuk capai berat ideal.  Aku punya diari diet adalah rahsia jadi tak boleh nak tunjuk kat korang, hehehe....Nantilah aku buat lawa-lawa barulah boleh tunjuk kan. Di bawah ni ada satu carta sebagai panduan untuk memudahkan kita mengetahui kedudukan BMI kita.


Ini adalah contoh cara pengiraan BMI. Ada seorang kakak, berat dia 60kg dan tinggi dia 170cmJom kita kirakan BMI dia secara manual ek...

Ini adalah Formula BMI.
BMI = Berat (kg) / [Tinggi (m) x Tinggi (m)]

Mula-mula tukarkan tinggi dia daripada cm (Sentimeter) kepada m (Meter).
170cm / 100 = 1.70m
Kemudian masukkan dalam Formula BMI
 BMI = Berat (kg) / [Tinggi (m) x Tinggi (m)]
= 60 / (1.70 x 1.70) 
= 60 / 2.89
= 20.8
 BMI untuk kakak ni adalah dalam kategori normal dan kalau berpandukan carta BMI di atas, berat dan ketinggian dia adalah sihat...

 Nota Sihat:
  " Perlu diingatkan bahawa BMI bukanlah cara yang efektif untuk menentukan tahap kesihatan fizikal kita. mengikut kata Kevin Zahri, boleh klik sini. Nak tahu dan kenal pasti fizikal kita ni sama ada "underweight", "healthy" ataupun "overweight" ataupun "obese" senang je dan cara ni mungkin lebih efektif adalah dengan melihat diri kita kat CERMIN. Cermin tu la nanti akan beritahu bentuk fizikal kita. Tak percaya, pergi depan cermin sekarang! Terima kasih En. Kevin Zahri, kata-kata anda sangat berkesan.."Mirror mirror on the wall, Am I slim or fat?..hehehe

  1. Makan buah-buahan dan sayur-sayuran 
 Nampak tak gambar di bawah ni? Masyaallah, bermacam-macam warna ada dan nampak pun sangat menyelerakan, nyum....nyummmmm.....
Apalagi, penuhkanlah peti sejuk korang dan susun list pembelian untuk snek korang semula. Gantikan snek keropok "cekedis" dan Cadbury dengan buat salad buah dan sayur. Fulamak korang, best. 
Tips makan snek:

  • Janganlah kata salad buah korang pergi gaul dengan mayonis pulak ye. Sebagai alternatif korang gaul je dengan yogurt rendah lemak. 
  • Lagi satu, masa waktu di antara waktu makan contoh waktu antara waktu makan tengahari dan makan malam iaitu dalam jam 3.00pm-5.00pm korang boleh banyakkan makan buah-buahan. Jadi masa ni takdelah korang nak makan pisang goreng, cekodok, rojak atau apa-apa je la snek petang korang yang tinggi kalori tu. Snek korang tu boleh makan, tapi janganlah setiap hari, kesian kat badan kita ni hari-hari kena sumbat benda berminyak, bergula dan bergaram. Apa salahnya sesekali ganti dengan snek yang bervitamin semulajadi kan....
  • Jangan ambil buah-buahan yang terlalu manis selepas pukul 5.00pm ye sebab gula yang ada dalam buah tu akan diproses jadi lemak sebab selepas jam 5.00 biasanya badan kita dah kurang sikit aktif fizikalnya. Makna kata, konon-konon korang tak nak makan malam dengan ambil nasi tapi korang nak makan ringan dengan ambil salad buah, aku sangat tak galakkan sebab sama je kalau korang ambil nasi atau salad buah sebagai makan malam sebab akhirnya nanti akan jadi lemak jugak. Bezanya cuma, lemak nasi lebih sikit je daripada lemak buah. 
  1. Bergerak aktif dan bersenam 
 Aku antara manusia yang sangat malas nak bersenam. Ala, aku percaya ramai lagi kat luar sana tu pun macam aku liat nak bersenam. Memang rasa cukup malas dan takde mood kalau tak digagahkan juga badan ni. Tapi sekarang ni, alhamdulillah, mahu jugaklah dan tak malas sangat lah. Tak bersenam pun takpe asalkan korang banyakkan bergerak pun dah cukup. 

 Antara aktiviti / gerakan yang tolong bakar kalori ialah:

1. "Window Shopping" -  Jalan-jalan kat "shopping complex" tu pun boleh tolong bakar kalori tau. Tapi janganlah da penat bakar kalori korang pergi pulak makan KFC dan yang sewaktu dengannya ye. Habislah usaha korang tu. Sayang "beb" 243 kalori yang da dibakar tadi tu. Alternatif lain, kalau dah "beriya-iya" sangat nak makan, sebelum mulakan "shopping" tu korang pergilah makan dulu. Lepas tu baru "shopping" jadi cara ni jugak bolehlah tolong bakar kalori tu. 

2.  Bersihkan rumah, cuci kereta sendiri, memasak - Dianggarkan sehingga 80-100 kalori akan dibakar selama setengah jam aktiviti membersihkan rumah dilakukan. Sekurang-kurangnya seminggu sekali. Apalagi jangan malas lagi dah lepas ni nak buat semua tu di rumah ye.

3. Telefon - Siapa yang suka bergayut? Haaaa mesti ramainya la antara korang yang suka bergayut atau berbual di telefon ni. Apa kata masa korang bergayut tu, korang bercakap sambil berdiri pastu buatlah aksi turun naik sikit ataupun berjalan. Cara ni lebih baik daripada korang hanya berbual sambil duduk dan berbaring tanpa sebarang gerakan kan....

4. Tempat kerja - Ramai orang yang kerja kat dalam pejabat dan semestinya berhawa dingin kan. Dah Bertuah sangat korang dapat kerja kat tempat selesa jadi janganlah manjakan sangat badan tu ye. Apa kata sebelum ni kan korang susun fail atau ambil fail kat rak, meja dan tempat-tempat yang dekat-dekat tu korang suka jalan sambil duduk, maknanya jalan dengan duduk atas kerusi yang beroda tu la korang tukar cara dengan betul-betul berdiri dan berjalan dengan buat semua aktiviti ini korang boleh bakar sekurang-kurangnya 80 kalori tau sepanjang waktu kerja tu. Ini tak campur lagi dengan korang pergi tandas, masuk keluar bilik bos, turun naik tangga, jalan ke tempat parking dan macam-macam lagi lah. 

Buat perlahan-lahan, nanti lama-lama biasalah. Bergantung kreativiti anda untuk buat aktiviti yang anda rasakan boleh membuatkan anda bergerak aktif dan cergas ye....
  1. Hindari rokok dan alkohol
 Rokok membahayakan kesihatan! Tak perlulah gatal-gatal nak mencuba merokok. Tak berbaloi pun malah lagi menyeksakan anda. Klik sini dan nanti barulah tahu apa itu rokok ye. Buat apalah nak rajin pergi hisap racun ni. Bagi lelaki mungkin nampak sikit "macho" la kot, tapi untuk wanita pulak apa ek? Dapat hilang stress kot....Lagi satu, bila merokok, kesan penyakit yang timbul adalah dalam jangka waktu yang panjang, maknanya bukan anda merokok hari ini, esok terus anda dapat sakit. Mungkin dalam masa 10 tahun atau paling awal 5 tahun. Ini cuma jangkaan dan ramalan sahaja, tapi bila kita dah jadi tegar dengan rokok, rata-ratanya susah nak tinggalkan sebab mungkin dah sebati. Tapi tak mustahil seseorang tu boleh tinggalkan rokok kan, asalkan ada kemahuan dan azam yang kuat In Shaa Allah. Sentiasa positif ok!
  1. Ketahui faktor risiko
 Kenal pasti faktor-faktor yang boleh membawa anda kepada risiko penyakit ini. Contoh faktor yang menyebabkan penyakit ini adalah gaya pemakanan, umur dan kadar metabolisme badan, wanita hamil yang pernah mempunyai sejarah kencing manis ketika hamil, menghidap penyakit darah tinggi, ahli keluarga yang ada penyakit ini, kesihatan fizikal dan sebagainya. Bila korang dah kenal pasti, korang perlu kaji dan analisis macam mana cara yang korang boleh lakukan agar dapat mencegah penyakit ini.  Sebagai contoh mudah, faktor risiko yang paling utama bagi seseorang tu adalah kesihatan fizikalnya. 
Dia seorang wanita, berusia awal 30an, tinggi 150cm dan berat 70kg. Dengan data yang ada, tahulah kita bahawa dia mempunyai tahap fizikal yang aku kira melebihi normal. Jadi apa solusi untuk dia mengurangkan risiko penyakit ini? Dia perlu mengurangkan berat badan kepada bentuk fizikal yang normal. Caranya, dengan mengamalkan diet dan pemakanan yang seimbang sehinggalah dia mendapat berat ideal. 
  1. Jalani pemeriksaan saringan diabetes

Jika anda memang berisiko, disarankan anda menjalani ujian saringan di klinik, poliklinik, dan hospital yang berdekatan sebagai langkah awal pencegahan. Pemeriksaan boleh dilakukan setahun sekali atau setiap 6 bulan.  Dapatkan informasi daripada yang pakar. Paling tidak pun, anda perlu mempunyai mesin untuk memeriksa glukos di farmasi-farmasi. Langkah awal dapat mencegah daripada terlewat.
Berikut ini adalah bacaan gula/glukos dalam darah kita dan ini dapat dijadikan penanda aras bagi kita menjaga tahap kesihatan kita dari masa ke masa  

   7. Ubah gaya hidup    
Gaya hidup yang sihat dapat membantu mencegah segala jenis penyakit berisiko. Gaya pemakanan termasuk juga dalam sari pati gaya hidup. Ubah cara pemakanan anda perlahan-lahan dan jangan terlalu drastik sebab kita mengharapkan perubahan yang berkekalan bukan perubahan yang sementara. Tetapkan sasaran untuk ubah gaya hidup kita.

Buat satu buku kecil atau seperti yang aku cadangkan buat Diari Diet. Korang boleh tulis apa tabiat yang korang nak ubah dan cuba capainya, In Shaa Allah korang akan nampak perbezaan / perubahan selepas korang buat analisis diet korang tu.

Amalan Saya            : Suka makanan ringan / "Fastfood" - 5x seminggu
Sasaran Saya            : Kurangkan makanan ringan / "Fastfood" - 2x seminggu



Walau apa pun caranya, pastikan korang dapatkan bantuan daripada mereka yang pakar dan dapatkan penerangan terperinci daripada laman web, doktor kesihatan dan sebagainya. Kalaupun anda sudah disahkan sebagai penghidap, jangan jadikan penyakit anda sebagai alasan untuk anda berputus asa dan ambil mudah dengan kesihatan anda sekarang. Kuatkan semangat dan belajar untuk lebih menghargai kesihatan yang Allah pinjamkan sebagai nikmat kehidupan. Tapi jangan terlalu melampau dengan nikmat itu sampai lupa diri atau kata yang lebih mudah - Makan Tak Ingat. Makan berpada-pada jangan nanti satu hari kita langsung tak boleh menikmati makanan tu. Kita hidup untuk dapatkan 3 nikmat iaitu:
1. Nikmat hidup (kekayaan dan kemewahan, kejayaan)
2. Nikmat kesihatan (kesihatan)
3. Nikmat rohani (kebajikan, ibadah,)

Sekarang ni aku sarapan dengan 1 liter shake setiap hari. Ini adalah sarapan pagi dan makan tengahari sekaligus. Kenyang sampai petang. Alhamdulillah....
Nyum....nyummmm....Sedap dan kenyang. Lagi-lagi perasa coklat ni. 1 liter ni aku letak 4 scoop F1 coklat dan 1 scoop milo....shake....shake....minum....minum....hehehe

Masyaallah, buih dia....sedap tau! sekali cuba pasti nak lagi...

Inilah cara yang aku gunakan sekarang untuk menjaga tahap kesihatan aku. Alhamdulillah, bacaan glukos tanpa berpuasa 4.6mmol. Dah setahun aku dengan Herbalife dan In Shaa Allah akan terus dengan Herbalife. Mak penghidap kencing manis, darah tinggi dan buah pinggang, jadi risiko aku sangat tinggi, 60% kemungkinan dan seboleh-bolehnya aku tak nak ikut jejak langkah itu, tapi walau apa pun, aku berusaha dan bertawakal semoga Allah terus memberi nikmat kesihatan kepada kita semua, In Shaa Allah....

Wallahualam


















No comments:

Aku apa Adanya Aku....❤

Hampir 2 tahun aku menghilangkan diri daripada dunia blogger. Dunia penceritaan perihal kehidupan. Kehidupan seorang insan biasa yang tak...