Monday, January 21, 2013

HiDuP AdALaH.....

Assalamualaikum w.b.t.

Apa makna hidup pada pendapat kalian? Semakin bertambah hidup kita maka semakin kuranglah baki hidup kita.... Tapi apa itu hidup?

Termenung lama aku bila aku memikirkan apa itu hidup. Apa yang aku faham maksud dan makna hidup? Allahu Akhbar! Apa yang aku rasa tentang hidup adalah PELUANG!

Pada pemikiran dan apa yang dapat aku terjemahkan tentang erti hidup, HIDUP ADALAH PELUANG, HIDUP ADALAH KESEMPATAN!

  •  Peluang untuk jadi khalifah (pentadbir, penguasa) di atas muka bumi Allah yang sangat luas. Kena bertanggungjawab tunaikan segala tanggungjawab yang diamanahkan untuk diri, agama dan masyarakat. 
  • Peluang untuk jadi umat dan manusia yang berguna untuk sama-sama berjuang menjaga hak agama dan hak Allah. Perbaiki diri dan sentiasa perlu muhasabah segala keburukan diri supaya kita dapat nikmat Islam, Iman dan Ihsan.
  • Peluang untuk jadi anak yang dapat berbakti kepada kedua ibu bapa selagi ada hayat mereka.  Sentiasa mendoakan dan berbakti kepada keduanya.
  • Peluang untuk merasa jadi seperti kedua ibu bapa kita, merasa jadi muda dan tua seperti ibu bapa kita jika Allah panjangkan umur kita.
  • Peluang untuk menikmati kenikmatan dunia yang sementara, sebab tu jangan selalu leka dengan kegembiraan dunia, kena selalu bersyukur sebab semua yang kita ada kat atas dunia ni pinjaman semata-mata.

Aku dah banyak sia-siakan peluang yang ada, banyak membazir waktu padahal waktu dan peluang yang ada semakin suntuk. Aku leka dengan nikmat dunia yang sementara. Aku selalu hancurkan diri dengan kenikmatan duniawi. 

Apa bekal yang akan aku bawa ketika menghadapMu nanti YA ALLAH?
Mana janji yang aku ikrarkan ketika Kau ingin beri aku peluang dulu?
Aku selalu jadi manusia yang ingkar dan lalai. Malunya aku ingin berhadapan denganMu YA ALLAH....
Aku sia-siakan peluang yang ada....

Semoga kita sama-sama perbaiki diri dan menjadi yang terbaik dalam mendapatkan sesuatu yang terbaik di sana nanti, In Shaa Allah....

Malam tadi aku baca tafsir Al-Quran sampai ayat ni, dan maknanya membuatkan aku sedar, apa itu hidup!

"Allah berfirman: Wahai Daud! sesungguhnya engkau Kami jadikan khalifah (penguasa) di bumi, maka berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah engkau mengikuti hawa nafsu, kerana yang demikian itu akan menyesatkan engkau daripada jalan Allah. Sesungguhnya orang yang sesat daripada jalan Allah akan mendapat azab yang berat, kerana mereka melupakan hari perhitungan." (Ayat 26: Surah SAD)

Wallahualam,

No comments:

Aku apa Adanya Aku....❤

Hampir 2 tahun aku menghilangkan diri daripada dunia blogger. Dunia penceritaan perihal kehidupan. Kehidupan seorang insan biasa yang tak...