Wednesday, May 15, 2013

ReSePi AgAr-AgAr SaNtAn GuLa MeLakA


Assalamualaikum w.b.t

Lama tak jengah blog, dan hari ini aku kembali! Taknak cerita panjang lebar sebab post hari ini adalah untuk kongsi resepi yang baru pertama kali buat tadi...

Inilah dia agar-agar santan gula melaka yang aku buat khas untuk Mak...


Bahan-bahan utamanya juga amat mudah didapati. Antaranya ialah :

Agar-agar tali Cap Bulan Bintang ni sangat mudah larut.

Yang ni pula gula melaka. 

Jom aku senaraikan resepi yang sepenuhnya...

Bahan-bahan:

1 peket agar-agar tali 11g
1 buku gula melaka (bergantung banyak mana yang kita suka)
1 sudu makan gula pasir (bergantung manis mana yang kita suka)
3 cawan air 
2 cawan santan pekat (daripada 1/2 biji kelapa)
2 helai daun pandan
Acuan 

Cara-caranya:
1. Gula melaka cincang terlebih dahulu.
2. Campurkan air, daun pandan, gula pasir dan gula melaka dalam periuk dan masak hingga gula larut dan hancur. Kemudian tapiskannya
3. Gula melaka tadi dididihkan semula bersama dengan agar-agar sehingga agar-agar larut. Kacau sekejap-sekejap.
4. Apabila agar-agar dah larut, masukkan santan pekat dan didihkan sebentar dan perlu sentiasa dikacau dengan api sederhana besar. Dah didih padamkan api dan tapis terlebih dahulu bagi mendapatkan cairan agar-agar yang licin dan bolehlah dimasukkan ke dalam acuan kegemaran
5. Sejukkan dan biarkan beku dulu sebelum dipotong.



Nak tahu rasanya, korang kenalah cuba buat dulu ye....

Selamat mencuba!

Wallahualam,

 

No comments:

Aku apa Adanya Aku....❤

Hampir 2 tahun aku menghilangkan diri daripada dunia blogger. Dunia penceritaan perihal kehidupan. Kehidupan seorang insan biasa yang tak...