Thursday, August 11, 2011

MaNiSnYa CiNtA - aNiS aYuNi


Tajuk : Manisnya Cinta
Novelis : Anis Ayuni
Terbitan : Alaf 21
Bil. m/s : 576
Tagline :Salam kasih siapakah yang singgah mengusik ke sanubari ini?

Dah lama sebenarnya aku cari novel ni. Macam ada kuasa magnet yg menarik2 aku nk novel ni. Dan hasilnya, baru kini jadi milik aku selamanya. hahaha... happy sgt2 nih!
Tak menghampakan sbb novel ni mmg bermutu la. Baik dpd watak yg dicipta oleh novelis ni hinggalah jalan ceritanya. Sense of humour jgk byk dlm novel ni kdg2 tersengih bak kerang busuk. Aku baca waktu teman mak dialisis. Almaklumlah 4 jam sampai khatam satu novel ni.

Meh aku cerita sikit ttg watak2 yg terdapat dlm novel ni. Ifti Liyana, penggerak utama dan tunjang dlm cerita ni. Aku bayangkan dia ni sgt comel sbb ada lesung pipit lagi. Sbb tu Nazmi hero pujaan Malaya dlm cerita ni lah kan terpikat tertawan dgn Ifti ni. Pada mulanya penampilan si Nazmi ni selebet jgk la, berselipar jepun, baju dan seluar pn ada tercarik sana sini, haaa.... dpt bygkan tak? tapi sebenarnya dia ni adalah seorang... jeng...jeng...jeng....tapi bagus gak la cara dia nak tackle si Ifti ni kan....
Watak2 lain yg menyokong sgt2 membantu jalan cerita ni. Macam Alfredo, Izelea, Adura, Aiman, Abg Bakhtiar dn lain2 watak lagi.
Cerita ni bermula jadi best bila adik Ifti, Izelea bertunang. Masa tu, Ifti dah kembali solo bila dia berpisah dengan Alfredo.Fredo ni pulak kahwin dgn Juita. Lgpun, masa Ifti berhubungan dgn Fredo, perasaan dia utk Fredo ni tak ubah macam kawan je. Sbb tu, Ifti ni tak frust menonggeng sgt pun...
Ifti dgn abang ipar dia, iaitu Bakhtiar ada simpan 1 rahsia. Perangai si Bakhtiar ni terhadap kakak Ifti, iaitu Aida. Sampaikan Ifti macam menyampah dan Bakhtiar pulak tersegan-segan bila berhadapan dgn Ifti. Nak tau rahsia apa, kenalah baca ek....
Selepas kematian Aida, Ifti dan Izelea yg jaga anak-anaknya dan mereka memanggil keduanya mama. Memang patut pun kan sbb dorang ni masih kecil dan perlukan belaian seorang ibu. Ifti sekeluarga sgt sygkan dorang...
Kisah percintaan dlm novel ni pulak terjadi bila Ifti dan Nazmi berkenalan kerana puding dan seterusnya terjadi pertemuan2 lain hingga membibitkan rasa rindu dlm diri masing2. Yg bestnya, Nazmi ni ckp dia keje pemandu bas tapi kan dia ni pandu bas lain tau.Kelakar tau kisah dorang ni. Macam besa, happy ending story...Like it!hehehe
Ada plot yg mmg rasa geram sgt2 tp utk keseluruhannya ok dan kreativiti novelis ni diperkemaskan lagi dgn watak2 yg ada dalam novel ni... Novelis ni memang kegemaran aku dan nanti aku akan review lg novel novelis ni....daaaaaa....






No comments:

Aku apa Adanya Aku....❤

Hampir 2 tahun aku menghilangkan diri daripada dunia blogger. Dunia penceritaan perihal kehidupan. Kehidupan seorang insan biasa yang tak...